tiistai 26. huhtikuuta 2016

Kevään viimeinen

Olemme valmistautumassa huomenna alkavaa kotimatkaa varten. Ajatukset viipyilevät vielä näissä maisemissa mutta välillä edessä oleva muutos tuo jännityksen ja huolenkin väreitä. Asia pitäisi hoitua rutiinilla, onhan kyseessä jo kuudes kerta, mutta kuitenkin...

Luonnossa on tapahtunut monenlaista. Uudenlaiset kukat ovat alkaneeet kukkia, linnut ovat tulleet aktiivisemmiksi, erilaiset isot ja pienet hyönteiset kilpailevat kotiloiden kanssa pääsystä kukkatarhaamme. Ja kirvoja vastaan tarvitaan saippuavettä. Päivälämpötila kiipeää jo kahdenkymmenen paremmalle puolen, ja auringossa alkaa olla jo kuuma. Merivesikin on uimmisen kannalta siedettävää, joskin uima-altaissa vesi on selvästi lämpimämpää, aurinko ehtii ilmeisesti päivän aikana lämmittää enemmän kuin yö viilentää.

Eräs erittäin ilahduttava muutos on tapahtunut. Aikaisemmissa blogeissani olin huolestunut siitä, miten mäntyjen käy kun vuorten rinteet olivat ruskeiden, kuivaneiden mäntyjen peitossa kulkuepistiäisen tuhojen jäljiltä. Mutta ihme näyttää tapahtuvan: kuivien oksantynkien päihin on alkanut nopeasti ilmestyä vihreitä neulastupsuja. Osa männyistä alkaa näyttää jo lähes vihreiltä. Ehkä mäntymetsä sittenkin onnistuu pitämään pintansa!

Pari päivää sitten vietettiin kahden suuren kirjailijan 400-vuotispäivää, Shakespearen ja Cervantesin. Edellinen on Suomessa varsin hyvin tunnettu ja häntä pidetään loistavana sanankäyttäjänä, joka on luonut pohjan englanninkieliselle kirjallisuudelle ja jonka vaikutus ulottuu tärkeänä nykypäivään. Cervantes tunnetaan ainakin Suomessa miltei yksinomaan Don Quihoten perusteella, mutta tämä aliarvioi pahasti hänen merkitystään espanjankielisen kirjallisuuden peruspilarina. Hän on tuottanut paljon muutakin kuin kuuluisan ritariromaaninsa, mutta työ hänen tuotantonsa oikeaksi arvostamiseksi on ollut ilmeisen vaivalloista.

Kumpikin kirjailija kuvaa oman aikansa elämää yksityiskohtaisesti ja ihmisen tunteita ja ajatuksia oivasti hahmottaen. Onkohan tuon ajan tavallisten ihmisten elämä ollut kovin erilaista kuin meidän nykyihmisten? Totta kai ulkoiset olosuhteet ovat hyvin erilaiset, mutta minkälaista on ollut ihmisten tunne-elämä? Rakkautta on ollut, totta kai, niin kuin nykyäänkin. On ollut ahneutta, laupeutta, ystävyyttä. Eräs selvä ero on ehkä ollut väkivallan alituinen, jokapäiväinen läsnäolo. Eläimiä rääkättiin säälimättä, ihmisiin kohdistuva väkivalta oli jokapäiväistä nähtävää niin aikuisille kuin lapsillekin. Oli julkisia teloituksia ja kidutuksia jotka toimivat viihteenä. Oli uskonnollisia rituaaleja, joihin liittyi hurmahenkistä väkivaltaa. Miten tämä on mahtanut vaikuttaa ihmisten tunne-elämään? Onko perheväkivalta ollut tavallista. Entä palvelijoihin ja muihin ”alempiin” kohdistuva väkivalta?

Ja luonnollinen jatkokysymys on: olemmeko nyt erilaisia? Väkivalta on siirtynyt ainakin osittain pois todellisuudesta virtuaalimaailmaan, vaikka ISIS ja muut vastaavat järjestöt muistuttavatkin meitä siitä, mihin ihminen pystyy. Yksilöllinen väkivalta on vaihtunut kollektiiviseksi, persoonattomaksi väkivallaksi. Eikö pakolaisten kohtelu ole tästä esimerkki? Tai moderni sodankäynti, missä kohteet tuhotaan etätyönä tietokonepäätteeltä ja siviilikohteita pommitetaan mäsäksi vain siksi, että ihmiset saataisiin ajettua pakosalle?

Vaikka asiat näyttävät menevän huonosti, olen sittenkin varovaisen optimistinen. Biologina uskon, että sellainen rakenteellinen muutos meidän hermovälittäjäaineiden järjestelmässä voisi olla mahdollinen, joka tekisi meistä sosiaalisempia ja vähemmän väkivaltaisia. Samantapainen muutos joskus aikaisemmin on saattanut johtaa siihen, että Neandertalin ihminen on saanut väistyä sosiaalisemman nykyihmisen tieltä, koska sosiaalinen kanssakäyminen on tehnyt mahdolliseksi myös yhteisten kokemusten hyödyntämisen, yhteisen oppimisen, kollektiivsen älykkyyden. Samantapainen ”hyppäys” saattaisi ehkä sittenkin tuoda paremman maailman, jolla on tulevaisuus edessään. Meitä seuraavien sukupolvien tulevaisuus.

Kävimme äskettäin katsomassa flamingoja Puente del Piedralla.Järvi oli hyvin kuiva, ja lintuja oli tavallista vähemmän. Olosuhteet eivät ollet otolliset runsaalle pesinnälle. Siellä näimme myös muurahaisten käyttämän polun, joka jäljistä päätellen oli ollut hyvin kauan käytössä. Kun ihminen oli rakentanut sen poikki oman kovaksi tallatun polkunsa, muurahaiset olivat joutuneet tekemään strategisia muutoksia. Muurahaisten polku oli kaivettu ihmisen polun alitse jonkinlaiseen tunneliin. Liikenne oli vilkasta molempiin suuntiin.

Epäilemättä yksittäinen ihminen on ”älykkäämpi” kuin yksittäinen muurahainen. Muurahaiset olivat kuitenkin keksineet keinon sopeutua uuteen tilanteeseen. Siihen ne olivat tarvinneet kollektiivista älyään, yhteistä arviota uhkasta ja yhteisen toimintasuunnitelman toteuttamista. Niiden kollektiivinen äly on riittänyt lajin säilymiseen paljon kauemmin kuin monen muun eläinlajin. Saas nähdä, mihin ihmisen kollektiivinen äly riittää?