keskiviikko 21. tammikuuta 2015

Vuoden ensimmäinen


Muutaman kilometrin päässä Nerjasta vuorille päin sijaitsee Frigilianan pieni kaupunki. Se on monessa mielessä nähtävyys ja koettavuus ja olen siitä joskus aikaisemminkin kertonut. Se tuo jollain lailla mieleen Porvoon: maalauksellinen kaupunkikuva kapeine katuineen, pikkuliikkeineen ja taiteilijoiden ateljeineen ja viihtyisine ravintoloineen. Siitä on tullut tietenkin suosittu turistien vierailupaikka ja kyllä meilläkin on ollut tapana viedä vieraamme sinne syömään ja maistamaan paikallista viiniä ainakin kerran vierailunsa aikana.

Kesäisin siellä pidetään ”kolmen kulttuurin juhla”, joka korostaa kaupungin monikulttuurista menneisyyttä. Muslimivallan aikana muslimit, juutalaiset ja kristityt asuivat kaupungissa hyvässä sovussa käyttäen hyödyksi ympäroivän laakson hedelmällistä maaperää ja vuorilta ehtymättä valuvaa vettä. Mutta lopulta tulivat mullistukset. Ensin alettiin vainota juutalaisiaja sitten katolisten monarkkien vallan kasvaessa tuli muslimien vuoro. Karkotukset olivat väkivaltaisia ja tähtäsivät nykyajan termein etnisiin puhdistuksiin, väestö piti olla puhdasta ja katolisen kirkon tunnustusta vaalivaa. Festivaalilla pyritään kuitenkin muistuttamaan, että vaikka loppuvaihe oli onneton, yhteiselo oli jatkunut rauhallisena ja hyvänä ainakin seitsemän vuosisadan ajan, ja tällä viestillä on tietenkin sanottavaa myös tämän päivän ihmisille.

Mutta Frigilianalla on toinenkin menneisyys. Sain äskettäin lainaksi kirjan, johon oli koottu Espanjan sisällissodan ja toisen maailmansodan jälkeistä elämää Frigilianassa. Lukeminen avasi ikkunan piilossa olevaan tapahtumaketjuun, jolla on vaikutuksia vielä tänäkin päivänä. Kaikki vanhat ihmiset eivät tervehdi toisiaan vaikka olisivat naapureita.

Riveran valtakauden jälkeen erityiseti Andalusiaan oli jäänyt vahvana elämään aate sosialistisesta ihannevaltiosta, jonkinlainen jatkumo 1920-luvun Neuvostoliittoon kohdistuneista odotuksista ja toiveista, ”työläisten paratiisista”. Aate sai radikaalejakin ilmenemismuotoja. Frigilianan kirkon kalleuksia tuhottiin ja kirkosta tehtiin markkinapaikka. Samanlaista liikehdintää oli muuallakin Andalusian alueella. Tämä liikehdintä on saattanut osaltaan myös vaikuttaa siihen, että Franco käynnisti kapinan joka sitten johti veriseen sotilasvaltaan vuosikymmenien ajaksi.

Pian Francon valtaannousun jälkeen syntyi Andalusiassa vastarintaliike, jonka tavoitteena oli rajoitettujen iskujen avulla horjuttaa vallanpitäjien asemaa ja vähitellen saada rekrytoitua suuret joukot puolelleen vastavallankumouksen käynnistämiseksi. Toisen maailmansodan aikana liike sai vahvaa ideologista ja käytännön tukea Ranskan vastarintaliikkeeltä, joka puolestaan yritti suistaa Vichyn hallitusta pois vallasta. Hitlerin ja Francon välit lienevät olleet aika läheiset aina Hitlerin ja natsisaksan romahtamiseen saakka ja myös Mussolinin Italia oli Francon takana mutta muodollisesti Franco piti Espanjan maailmansodan ulkopuolella. Siitä huolimatta maata pidettiin, jos ei muuta, niin aatteellisesti lähinnä akselivaltioihin kuuluvana. Kapinalliset saivatkin tukea myös liitoutuneilta, taistelevien riveihin liittyi muunmuassa liittoutuneiden Afrikassa vapauttamia entisiä Saksan sotavankeja, espanjalaisia, marokkolaisia ja ranskalaisia. Yhdysvallatkin oli mukana pelissä, se toimitti aseita ja tiedustelutietoa kapinallisille kunnes poliittinen selkkaus pakotti toiminnan lopettamiseen. Myös Moskova oli aktiivisesti mukana tukemassa niin koulutusta kuin aseistusta ja varusteluakin.

Tästä sai alkunsa kapinaliike, joka eli Frigilianan, Nerjan, ja eräiden muiden lähikylien ympärillä. Kapinalliset käyttivät hyväkseen vuoria, joille oli helppo piiloutua ja joista saattoi tehdä iskuja sopiviin kohteisiin. Odoteltiin liittoutuneiden maihinnousua ja Espanjan ”vapauttamista” akselivaltojen romahtaessa. Kun sota vähitellen loppui eikä liittoutuneiden maihinnousua Espanjan etelärannikolle toteutettu, kapinalliset jäivät yhä enemmän yksin. Mutta heitä ei nitistetty. Alkoi sota, jota käytiin piilossa muulta maailmalta aina 1950-luvulle saakka, ja jonka jäljet varmasti näkyvät ja tuntuvat vielä vanhojen ihmisten ja heidän perheidensä elämässä. Francon joukot vastasivat ankaralla vainolla, eräässä vaiheessa kaikkien Frigilianan asukkaiden oli vietävä kotiensa ja karjasuojiensa avaimet yöksi kansalliskaartin toimistoon, ruokaa ei saanut kantaa mukanaan kuin pieniä määriä, ettei joutuisi syytetyksi kapinallisten avustamisesta ja katoamiset, laittomat pidätykset ja kidutukset olivat jokapäiväisiä. Jo aikaisemmin olen kertonut Acebuchalin kylästä, joka lopulta räjäytettiin armeijan toimesta maan tasalle kun sissitoiminta ei ottanut loppuakseen. Usein suosimamme koiran ulkoilutusreitin varrella on vanha paperitehdas jonka opastaulussa selostetaan tehtaan perustaminen 1700-luvulla ja myöhemmät vaiheet, mutta ei sanallakaan viitata siihen, että samainen tehdas toimi vankileirinä vielä 1950-luvulla ja kidutettujen huudot kuuluivat selvästi läheisessä kanjonissa. Koko sodasta ei saanut päästää mitään tietoja julkisuuteen ja niinpä kyseessä on ”unohdettu sota”. Nyt kirjaan on koottu vanhojen ihmisten kertomuksia ja kokemuksia noilta ajoilta ja kirjoittaja on saanut haltuunsa myös koko joukon varsin raskauttavia asiakirjoja. Ehkäpä kirja lopulta stimuloi lisää tutkimusta tuolta ajalta. Tuntuu siltä, että moni tuota aikaa koskeva asia on vielä lopullista selvittelyä vailla. Vaikka henkilökohtaisesti mukana olleet ovatkin jo lähes kaikki kuolleet, on varmaankin paljon myös taloudellisia asioita, joissa joku on kärsinyt vääryyttä, jolle perheet nyt haluaisivat selvitystä. Espanjan valtio maksoi kertakorvauksen niille, jotka olivat tuolloin olleet vangittuina, mutta moni kuoli epäselvissä olosuhteissa ja oikeuden saaminen saattaa olla vaikeaa, ellei mahdotonta.

Sodan luonnetta kuvaa kertomus viimeisen kapinallisjohtajan kohtalosta: Koko kylän väki oli kokoontunut kirkkoon juhlistamaan pyhimyksen päivän jumalanpalvelusta. Tunnelma oli jännittynyt, monia oli äskettäin viety ”kuultavaksi” kaartin ”toimistoon”. Äkkiä kirkkoon tuli sotilas, joka kävi kuiskuttamassa jotain pelätyn siviilikaartin johtajan korvaan. Tämä nousi nopeasti ylös ja lähti tyytyväisen näköisenä kulkemaan pitkin keskilaivaa kohden kirkon ovea. Monet paikalla olijat arvasivat, että jotain erityistä on tapahtunut. Kirkon kellot alkoivat kumista ja kun väki siirtyi kirkon aukiolle, sinne talutettiin muuli, jonka selässä roikkui poikittain vielä verta vuotava kapinallispäällikön ruumis. Se ei suinkaan vähentänyt ihmisten pelkoa ja levottomuutta, moni sai kutsun ”toimistoon” vielä tuon tapahtuman jälkeenkin. Ja liekö jotain yhteyttä näihin tapahtumiin sillä mitä vanha rouva H, jolta tämän talon ostimme kertoi. Hän oli 1980-luvun alussa lähtenyt vieressä nykyisen puiston alueelle ulkoilemaan. Käännyttyään johonkin vuorille johtavaan solaan, hänen eteensä ilmestyi aseistettu sotilas, joka selvin sanoin ilmoitti, ettei retkeä vuorille saa jatkaa. Vieläköhän tuolloin oli viimeisten kapinallisten etsintä käynnissä??

Luettuani kirjan, aloin ajatella, että ehkä kauan sitten vallinneen kolmen kulttuurin rauhanomaisen yhteiselon voimakas esiintuominen onkin osittain tarkoitettu tämän unohdetun sodan vielä tehokkaammaksi unohtamiseksi.