perjantai 8. maaliskuuta 2013

Cordoban mahtia ihmettelemässä

"Pakollinen sääkatsaus" tähän alkuun.
Viikko on ollut poikkeuksellisen sateinen ja tuulinen. Barcelonan lähellä palmut olivat peittyneet lumeen, mutta täällä lämpötila sentään on pysytellyt 15 asteen tuntumassa. Useana päivänä on ollut voimassa sekä myrsky- että sadevaroitukset. Ja kyllä tänään onkin vettä tullut! Onneksi sentään vähemmän kuin syksyn tulvasateissa. Lupasivat tälle päivälle 40 mm, saa nähdä tuleeko mitta täyteen!
Kävimme suomalaisporukan kanssa tutustumassa Gordoban ihmeisiin. Iso vuokrabussi oli lähes täynnä. Varat oli hankittu keräämällä "kolehtia" lentopallopelien jälkeen saviruukkuun, joka särjettiin juhlallisin menoin muutama viikko sitten. Sateesta huolimatta matka oli ilmeisen onnistunut. Meille, jotka olimme kaupungissa ensi kertaa, kaikki oli uutta ja mielenkiintoista, mutta myös siellä aikaisemmin käyneet pitivät retkestä.
Cordoban historia on varsin mielenkiintoinen. Sen paikalla oli aikaisemmin Rooman valtakunnan Baetian maakunnan hallinnollinen pääkaupunki. Rooman hajottua visigootit (länsigootit) tekivät siitä oman pääkaupunkinsa mutta varsinaiseen kukoistukseensa se nousi vasta muslimien valtakaudella 900- ja 1000-luvuilla. Se oli monella tapaa Euroopan keskus, niin kulttuurinsa, taloudellisen mahtinsa kuin yhteiskunnallisen kehityksensäkin puolesta. Asukkaita siellä oli eri lähteiden mukaan 300.000 - 500.000 ja se oli läntisen maailman toiseksi suurin kaupunki Konstantinopolin jälkeen. Miten ja miksi siitä tuli niin mahtava?
Pohjois-Afrikasta Visigoottien kilpailevien kuningasehdokkaiden avuksi tulleet muslimit (berberit) nousivat maihin 29.4 711, kauppalaivojen sekaan piiloutuneet alukset toivat 9000 sotilasta Tangerista Gibraltarin satamaan.
Valloitus oli sekä nopea että ilmeisen veretön. Kaikki olivat saaneet tarpeeksi visigoottien suvaitsemattomasta ja huonosta hallinnosta. Muslimit toivat tullessaan taiteet, tieteet ja yhteiskunnallisen vapauden. Muslimivalloittajien vanavedessä tulleet tiedemiehet ja taitelijat loivat yhdessä alueella asuneiden juutalaisten ja kristittyjen intellektuellien kanssa korkeakulttuurin, jonka veroista saa hakea. "La convivencia" (eri kulttuurien ja kansallisuuksien yhdessä eläminen) oli tämän ajan yhteiskunnallinen tunnus.
Muslimien valta säilyi Al-Andaluksessa 781 vuotta. Länsimaisella hallintokulttuurilla on vielä runsaasti matkaa saavuttaakseen tuon iän!
Cordoban kirjastossa on historian lähteiden mukaan ollut parhaimmillaan 400.000 kirjaa tai kirjoitusta aikana jolloin kirjapainoa ei vielä oltu keksitty ja Pariisin yliopisto oli ylpeä siitä, että siellä oli 2000 nidettä! Cordoban kirjastoon kertyi runsaasti antiikin Kreikan, lähi-idän valtioiden ja Egyptin kirjallisten kulttuurien tuotteita. Käännös- ja julkaisutoiminta kukoistivat. Naiset olivat mukana tytöelämässä kääntäjinä, lääkäreinä lakimiehinä ja neuvonantajina. Lääketieteen arvioitiin olevan lähes samalla tasolla, kuin 1800-luvulla Englannissa, maineikkaat tähtitieteilijät ja matemaatikot kuvasivat jo maailmankaikkeutta, jossa valolla oli matemaattisesti ilmaistavissa oleva nopeus ja fysikaaliset ilmiöt kuten painovoima saivat täsmällisiä määrityksiä. Arkkitehtuuri ja yhteiskuntasuunnittelu saivat huipennuksensa Medina Azaharassa, Cordoban ulkopuolelle rakennetussa uudessa pääkaupungissa. Valitettavasti suurin osa kaikesta tästä hävitettiin 1000-luvun alussa, kun vallan anastivat Afrikan puolelta tulleet ankaraa uskonnollista kuria vaativat almohadit. Ilmeisesti nykyinen ääri-islamilainen ilmiö on varsin samantapainen. Tämä ääri-ilmiö kuristi Andalucian henkisen ja aineellisen vaurauden yli sadan vuoden ajaksi, kunnes se lähti uudelleen nousuun, tällä kertaa Granadassa.
Cordoban kulta-aika tuotti monia asioita, joilla on vaikutuksensa vielä tänäkin päivänä. Tässä muutamia esimerkkejä:
ALI-IBN-NAFI (789-857), lisänimeltään "Ziryab" ("mustarastas") oli Persiasta tullut matemaatikko, taiteilija, muusikko, runoilija, tapakulttuurin tuntija. Kalifi nimitti hänet "kulttuuriministerikseen" ja hän toi sellaisia uusia asioita yleiseen käyttöön kuin pöytäliinat, lasiset astiat, kattaukset, pöytäjärjestykset ja -tavat, jopa shampoon ja hammastahnan. Hän perusti myös musiikkiakatemian, johon loi kehittämälleen viisikieliselle luutulle (kitaran edeltäjälle) musiikillisen koodin, jota voi verrata JS Bachin Wohltemperierte klavieriin. Hänen jäljiltään vanha andalusialainen musiikki on edelleen käypää tavaraa ja sillä on selvät yhteydet niin flamencon kuin rock-´n-rollinkin kehittymiseen. Hänen nimiinsä menee myös ruokareseptejä, joiden mukaan valmistettuja ruokia saa tänäkin päivänä kaupungin ravintoloissa.
Ibn FIRNAS (810-887) oli puolestaan matemaatikko ja fyysikko. Hänellä oli pakkomielle, että ihminen voisi lentää jos saisi sopivat apuvälineet. Hän kehitteli tätä ajatusta ja teki kokeita. Vuonna 852 hän hyppäsi Mezquitan minareetista hieman laskuvarjoa muistuttavan vehkeen kanssa ja tuli alas lähes ehjänä. Vuonna 875, (65 vuoden iässä!) hän lähti lentämään jonkinlaisella siivekkäällä härvelillä. Siitä puuttui kuitenkin pyrstö, eikä lentoa syntynyt kuin pari sataa metriä, joitakin luita katkesi, mutta mies säilyi hengissä. Lento tehtiin 600 vuotta ennen Leonardo da Vincin yrityksiä!
Erittäin merkittäviä olivat myös Cordobassa vaikuttaneet filosofit, AVERROES ja MAIMONIDES. Molemmat etsivät hyväksyttävää ja ymmärrettävää yhteyttä Aristoteleen konkreettisen ja järjellä ymmärrettävissä olevan maailman ja uskonnollisen maailmankuvan välillä. Averroeksen filosofia vaikuttaa vielä tänäkin päivänä alan opetukseen ja Maimonides puolestaan saavutti kuolemattomuuden kirjoittamalla juutalaisten pyhän kirjan, Talmudin, tulkinnasta ohjeet jotka ovat tänäkin päivänä hyväksyttyjä ja käytössä.
Tunnetuin Cordobaan tänä päivänä liitetty asia on tietenkin "Mezquita", nykyisin Cordoban katedraali. Mulsimit rakensivat alun alkaen Visigoottien ja roomalaisten pyhättöjen paikalle valtavan moskeijan, johon mahtui kerralla 20000 rukoilijaa. Se oli arkkitehtonisesti upea, lähes tuhannen pylvään muodostamat pylväiköt muistuttavat erään runoilijan mukaan palmumetsää ja pylväiden juurella on hartaushetkien ulkopuolella opetettu filosofiaa, käyty oikeutta ja ehkä myös kauppaa. Kristittyjen vallattua kaupungin 1200-luvulla, alkoi vallan hivuttaminen katolisen kirkon suuntaan, ja eräs merkki oli keskelle moskeijaa rakennettu kristillinen kirkko, Cordoban katerdraali, joka sinänsä hakee upeudessan vertaistaan Euroopassa. Siitä huolimatta kuningas Kaarle V, jolle kirkko valmistumisen jälkeen "luovutettiin", totesi rakentajille, että "olette tuhonneet jotain sellaista, joka oli ainutkertaista, ja rakentaneet tilalle sellaista jota näkee kaikkialla". Aika tyly kommentti! Kaikesta tästä huolimatta on kuitenkin todettava, että Mezquita on tänäkin päivänä ainutlaatuinen nähtävyys, joka vaatinee vielä toisenkin reissun.
Cordobassa opin myös käytännön asian, jota aion soveltaen kokeilla. Monin paikoin täällä (myös Marossa ja Nerjassa) käytetään sisäpihojen, jalkakäytävien ja torien päällystyksenä pienistä, noin viiden senttimetrin läpimittaisista, sileäksi hioutuneista kivistä tehtyjä pintoja, jossa betonista tai laastista pistävät ulos kivien pyöreäksi hioutuneet reunat. Usein pinnoitus on vielä tehty niin, että mustien ja valkoisten kivien avulla on pintaan luotu erilaisia kuvioita. Kun kysyin asian taustaa oppaalta, hän kertoi, ettei kyse ole pelkästään taiteellisesta vaikutelmasta. Kesällä on monasti niin kuuma, ettei sileällä kivi- tai asfalttipinnalla pysty oikein kävelemäänkään. Sensijaan kuvatunlainen "mukulakivipinta" on viileämpi ja kun sen kastelee, vesi vähitellen haihtuessaan kivien välistä jäähdyttää myös ympäröivää ilmaa. Selvä jäähdytyslaitteen edeltäjä. Vaikuttaa nerokkaalta!